Tulis novel (bahagian 2)

06:02


Related image
Sambungan entri semalam jenguk sini

Selepas berjaya terbitkan novel pertama, bermula episod aku dan laptop.

Apa yang jadi?

Lap top tiba-tiba buat hal. Rosak. Masa tu pula ekonomi tengah meruncing.Tanya kedai, dekat tiga ratus, jadi terpaksa la tahan saja tahap excited nak menulis tu. Tapi bukan senang nak tahan. Hari-hari aku doa dapat lap top baru. uwaaa... sedih gila masa tu.

Buatnya, masa tu juga ada idea baru. (Kau tahu, kalau sebuah cerita tu ada dalam fikiran seorang yang suka menulis tapi terhalang, boleh stress ooo) Disebabkan minat. aku beli buku. Dari satu buku ke satu buku, aku karang. Sebuah manuskrip, aku perlukan tujuh buah buku. Dua buku panjang, lima buku pendek. Bayangkan, tujuh buah tu, aku tak henti tulis tangan. Memang kadang-kadang rasa macam nak terkulai tapi percayalah, bila teringat balik, rasa bahagia pula.

Lagi sepuluh peratus nak siap, tiba-tiba email kena ketuk dengan syarikat penerbitan. Masa tu... aku mampu pegang muka aje la sambil hati ulang ayat "Aku nak laptop." hahahah... Tapi apa nak buat, kena redha aje la. Tapi aku tetap juga menulis dalam buku sampai habis.

Lebih kurang seminggu selepas tu, kakak aku balik. Tiba-tiba dia bawa aku ke kedai komputer. guess what? Dia belikan laptop untuk aku!!! I love you, sis! muah 100kali. (Sekarang ni, aku menaip entry guna laptop ni la. Namanya baby white kesayangan akak) krik.... krik.... krik...

Balik tu, tak tunggu lama, semua yang aku tulis dalam buku, aku taip satu persatu. Dua minggu juga ku taip (Tu pun sampai tak makan, tak tengok TV. Terperap dalam bilik) Dah siap dua minggu, kena baca satu persatu perkataan pula. (Tips : Sebelum hantar ke syarikat penerbitan, sila pastikan typo tak bersepah.)

Sebulan selepas tu, semuanya siap. Touch up manuskrip sampai puas. Lepas tu hantar la. Akhirnya segala penat lelah terbayar, bila email dari syarikat penerbitan masuk. maka, lahirlah baby ke dua 'BACKUP CINTA'

Watak utama dalam ni, adalah watak favaourite aku. Isha Humaira dan Shahrul haikal. Tapi... aku kena juga lead syndrome, si tengku. Kalau nak bandingkan tengku dengan Shahrul, macam langit dan bumi (Nak tahu kisah mereka, dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau pergi ke websiter karyaseni)

Alhamdulillah, tahun 2015, dua buah novel dilahirkan dibawah syarikat penerbitan Penulisan2u dan karyaseni.

2016, sebuah mini novel bertajuk Epilog Kita dan atalogi Erti Kaseh di bawah Kaseh Aries pula menyusul (Sembang novel Epilog)

Karya ke empat?  Tunggu rezeki.



You Might Also Like

0 comments